Un panel du LABRRI au CASCA sur les rencontres interculturelles

Ontologies and Institutions in Cross-Cultural Encounters
Panel presentation / Canadian Anthropology Society
Chair:  Lomomba Emongo / Organizer:  Bob W. White
Montréal, Québec
May 2010
PANEL SUMMARY:

Recent conversations between critical ethnography and humanist strands of philosophy have called attention the fact that behind any given encounter there is a complex layer of structures, institutions and values that not only influence but also pre-configure moments of intercultural contact.  The papers in this panel, beginning with a series of philosophical explorations of the terminology and the terms that are brought to bear on intercultural communication, will examine three distinct ethnographic settings:  the negotiation of official relationships with the state by indigenous activists in Canada and Australia, the use of new communications technologies by healthcare specialists in Québec, and the collaboration between popular entertainers and NGOs in sub-Saharan Africa.  An important aspect of this panel will be the consideration of the discourses and mechanisms of various types of mono-cultural institutions that over-determine outcomes, but we will also be focused on understanding the various horizons that—when properly identified and named—may lead to new collaborative possibilities despite differences with regards to status in contexts of cross-cultural communication.

 

PRÉSENTATIONS :


Lomomba Emongo
(Université de Montréal)
De la rencontre de l’Autre. Essai d’exploration outre-terminologique

L’idée du branchement si courante de nos jours et totalement banalisée par l’utilisation la plus élémentaire des technologies de l’information évoque une autre, plutôt vieille celle-là : l’idée de la rencontre de l’autre. J’entends, dans la présente communication, transgresser une autre idée reçue, celle des rapports intersubjectifs Je-Tu, qui pourrait faire l’affaire de l’idée du branchement, pour, au-delà de l’apparentement scripturaire – et encore ! – explorer d’autres possibles avenues de la rencontre, à savoir l’idée de l’horizon. La rencontre, bien au-delà du branchement et/ou de l’intersubjectivité, devient le lieu d’un horizon commun d’articulation mutuelle. Et je prétends que, quelles que soient les prétentions à la neutralité axiologique et culturelle de l’idée du branchement, elle ne procède jamais que d’au moins un horizon culturel assumé par des individus, elle n’est jamais que dans sa dimension expérientielle et, donc, existentielle.


Sylvie Poirier
(Université Laval)
Encountering Indigenous Ontologies: Towards an Anthropology of Difference and Co-existence

The concept of Indigenous “cosmopolitics” is useful to explore further Indigenous ontologies and ways of doing politics that is as ongoing relationships and negotiation with “neighbouring others”, be they humans, animals, plants, or ancestors, in the respect of one’s autonomy and difference, and considering the values of reciprocity and exchange. On the other hand and whenever they engage into a dialogue and a negotiation with the state and its representatives, Indigenous leaders know that they must leave the animals and the ancestors at the door and endorse their “modern” cloths, a form of neo-colonial and ontological violence. These reflections lead me to explore the relevance of an “anthropology of difference and co-existence”, that would inquire into the cultural construction of differences (and thus of multiplicity and heterogeneity), in other words, inquire into the epistemological and ontological status modern and Indigenous societies give to the very concepts of difference and co-existence.


Danielle Gratton
(Université de Montréal)
« Avez-vous Skype? » : Un exemple de changement de pratique en intervention interculturelle

S’installant après les soins aigus, la réadaptation physique pour adulte est un espace de reconstruction qui surgit généralement suite à une maladie ou un accident assez grave pour exiger des semaines, voire plusieurs mois d’intervention intensive. Ce passage est un lieu de rencontre très codifié qui vise le retour des capacités physiques perdues et à la réinsertion sociale. Dans cet espace d’investissement intense, les rapports sociaux sont reconstruits, et dans une clinique interculturelle, les intervenants apprennent peu à peu, que le succès de leur entreprise de réadaptation ne peut se faire uniquement à partir des modes de socialisation occidentaux. Skype peut introduire des membres des familles immigrantes restés à l’étranger, au cœur de systèmes de savoir et de pratiques institutionnalisés. Une étude de la prévention des contractures, un état qui laisse des handicaps permanents, met en évidence de nouveaux lieux d’intersubjectivité où  des  ordres relationnels peuvent s’ériger ou se détruire.


Bob W. White
(Université de Montréal)
Popular Artists, NGOs and the Power of Collaboration

At some point in the early 1990s, international NGOs and other non-profit organizations in sub-Saharan Africa began to see popular culture as a potential resource in their efforts to promote positive social change. With hindsight, a careful examine of this now well-established genre of developmentalist activity suggests that its limited efficacy is due not only to the bureaucratic imperatives of humanitarian intervention, but also to the ideological and cultural gaps between NGOs and artists.  The politics of speaking through someone else, though not foreign to African societies, is shown to be radically different from the ventriloquism of western-based NGOs.  In this presentation I will examine the emerging literature on collaborative ethnography in light of a series of debates around Habermas’ notion of ethical discourse to ask the following question: is it possible to collaborate in spite of differences in status?

    Discover more from LABRRI

    Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

    Continue reading